pt. II

Förutom den väggen på första bilden i förra inlägget så hade jag andra saker utspridda lite här och var på utställningen. Framför allt dessa två böcker:




Mitt hundradagarsprojekt med torrnål har jag bundit ihop till en bok. Tyvärr har jag inte foton på själva bindandet eftersom jag stressade ihop det i sista minuten natten innan utställningen, så jag hann inte fota samtidigt. Men jag är jäkligt nöjd med det och kanske blir det fler tilfällen senare.


Jag påbörjade projektet ungefär samtidigt som Göteborgs Filmfestival drog igång, så de första bilderna är inspirerade av filmer jag såg då. Detta är Good Heart av Dagur Kari (som gjort världens bästa Noi Albinoi) och i den har de båda huvudpersonerna varsitt husdjur. En schäfer och en anka. Detta tryck gjorde jag senare om till ett större screentryck, Fine Heart, som jag visat tidigare på bloggen.


Detta är också inspirerat av en film. Where the Wild Things Are. I den finns det två ugglor som drar dåliga skämt och det var mycket dåliga vitsar runt omkring mig just då över huvud taget, så jag byggde ihop dem. Och detta blev ju senare också ett större screentryck. Decent Things.


Och även detta tryck är inspirerat av en film. Egentligen är det nog inte så himla många av de hundra trycken som är det, men det har bara blivit så när jag valt ut bilder till bloggen. Kanske har jag blivit mest nöjd med de filminspirerade trycken helt enkelt. Detta är hur som helst inspirerat av Scrooged, som jag jobbat med till Bill Murray-projektet jag och Erik håller på med. Det blev i slutändan en bild på lite samma idé, fast med ett annat utförande.


Det här är väl en mer typisk bild i den här boken. Oftast har det blivit så att jag ri(s)tat av något som finns nära mig. Då var det roligaste jag hittade en trocaderoburk.


Eller så klottrade jag bara ner nånting, vad som helst. Ganska många abstrakta mönster och former har det blivit.


Den har bilden är direkt inspirerad av en bekants bild. Richard Dore gör en barnbok om björnar och förlagan till denna bild är en kolteckning av en björn som står upp och ser både farlig och ledsen ut. Det tyckte jag var fint.


Och det här är den hundrade torrnålen. Självporträtt. Baserat på ett självporträtt jag ritade tidigare i år. De sista tjugo/trettio torrnålarna var ganska trött gjorda och lite slarviga så jag kände att jag ville avsluta med något som jag verkligen lagt ner tid på. Så det gjorde jag. Många små linjer blev det i denna.

Som komplement till detta gjorde jag en liten video, som man kan se som en instruktionsvideo, där jag visar hur en torrnål blir till. Från att jag ritar upp den på plasten till att jag trycker den i press. Videon är snabbspolad och egentligen ca 19 minuter lång i sin rätta hastighet. En av hundra torrnålar:




Och så en till "bok" jag gjort. Jag ser det mer som ett zine:

"Linjer" litografi och screen, A5, 4 ex

Också ett ganska gammalt projekt, som jag slet med länge innan det blev som jag ville. Det kom till när jag bläddrade i gamla skissblock för ett tag sedan, och upptäckte att det fanns ganska många bilder av liknande karaktär. Och det tyckte jag var kul eftersom det är fyra år mellan det första och det sista blocket. Så jag ville samla ihop dem på något sätt, och fanzine-formatet var jag sugen på.

Tanken var att jag skulle trycka allt i lito, och att då ha alla bilder på två plåtar, som man sedan trycker på ett stort ark - på båda sidor - och skär ut och viker ihop. Klappat och klart. På så vis kan man trycka ganska många ganska snabbt. I teorin. I praktiken gick det dock inte så himla lätt. Det var väldigt svårt att färga in plåten när det i princip bara är färgklickar här och var på den, och inte en enda stor bild. Valsen slant omkring hej vilt eftersom det var så många ytor som var blanka så det blev inte alls bra. Men jag försökte trots allt och jag testade massvis med gånger innan jag beslöt mig för att skita i liton och göra det hela i screen istället. Jag var tvungen att dela upp trycket på fyra ramar men det gick nog snabbare än litoarbetet ändå. Dock var det en bild som innehöll gråskala, så den enstaka fick jag trycka i lito ändå (eftersom screen inte ger gråskala, bara svart eller vitt), men eftersom det bara var en (liten) bild att färga in då så gick det lätt.













Kommentarer
Postat av: Malin

Åh vad jag gillade din video med torrnålandet! Det var skitkul att se hur du gör! Vilket leder till att jag måste fråga om din torrnål, den ser lite mer ut som en skalpell, är det det? Blir ju nyfiken här.



Sjukt snygga böcker också, tummen upp!

2010-06-19 @ 22:05:24
URL: http://streetlighttonight.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag gillar dina tryck! Trevlig blogg-läsning. :)

2011-01-13 @ 18:57:15
URL: http://guldsmeden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0