Fine heart


Screentryck, tre färger, 37x37 cm (tryck: 30,5x30,5)

Variation på en av torrnålarna i mitt enomdagen-projekt. Och detta tryck är jag sjukt nöjd med. Även om det gick väldigt snabbt från skiss till färdigt tryck (ett par dagar) så känns det som ett av de mest gedigna och genomarbetade tryck jag gjort. Och särskilt stolt blir jag över att jag designat mönstret själv. Tidigare (jag har ju gjort bilder i det här stuket förr) har jag bara snott mönster på internet, men det känns fint att ha gjort allting från scratch helt själv.

Bilden är i ett lite halvmysko format. 30,5x30,5 cm. Det är för att jag ska skicka in den till en amerikansk grafik-tävling vid namn Footprint och vars enda regel (typ) är att trycket ska vara 1x1 foot, vilket alltså är 30,5x30,5 cm. Jag brukar ha lite hjärnspöken kring siffror, och alltid se till att jag gör bilder i jämna fina tal så det tog emot lite att lägga på en halv centimeter extra bara för att jänkarna har ett annat räknesystem... Men äsch. Och man tänker bort siffrorna så är formatet rent optiskt jäkligt sexigt, så det kommer jag säkert jobba med mer.

Ska göra ett tävlingsbidrag till nu som kommer gå i samma stuk.


Behind the scenes:

Började med att skissa upp en tapet. Jag har alltid trott att jag inte kan rita organiska mönster, så jag blev lite förvånad när jag såg att jag lyckades så bra. Scannade in den och ritade av den i illustrator så att den blir vektoriserad så jag kan klippa och klistra och förstora och förminska hur jag vill utan att det blir pixligt eller problem.


Sen skissade jag upp figurerna. Detta är som sagt en variation på en bild jag gjort i mitt torrnålsprojekt, och den bilden gjorde jag samma dag som jag såg Dagur Karis film Good Heart på Göteborgs filmfestival. Bilden var alltså inspirerad av filmen, och denna nya bild var tydligare så, då schäfern har fått klä sig i sin husses kläder, och ankan fått göra detsamma. (Dagur Karis första film, Noi Albinoi, som är en av världens bästa, går på SVT nu kl 22:45!) Denna teckning tuschade jag bara sedan. Inget datorisering i den.

Sen (efter lite pusslande med OH-filmer) var det dags att trycka!




Klar!

Kommentarer
Postat av: Petur Widell

Helt jävla fantastiskt! På ett bra sätt.

2010-03-11 @ 23:14:30
Postat av: Adam

Amagad, så snyggt. Måste fixa emolutionsfärg n shit nästa månad!

2010-03-13 @ 20:31:51
URL: http://www.blackeberg.org
Postat av: staffan Björck

Awesome duuuuude! Frenchfries

2010-03-14 @ 23:33:32
URL: http://whaddup.blogg.se/
Postat av: hanna

du är sjukt duktig! kan man köpa en tygpåse? ser ut som om det hänger påsar på en bild?



såg på facebook, (konstigt nog när jag gick in på din sida stod din blogg & jag brukar vara inne på den) att du hyr ut ett rum i ett kollektiv. finns rummet kvar? hur många bor ni där?



ha det fint.

2010-03-15 @ 19:22:24
Postat av: Steve

Tack för de fina kommentarerna!



Hanna, rummet är bokat nu tyvärr, men tygpåsar finns kvar. :) Har glömt av att lägga upp bilder på dem bara. Det händer imorrn kanske. Annars kan du höra av dig på facebook så fixar vi det.

2010-03-17 @ 01:05:54
URL: http://diditmyself.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0