Musiklådan - the färdig edition

Detta är alltså ljud- och bildprojektet som har jobbats på ett par veckor. En liten musikmaskin. Eller ljudlåda, eller nåt. Byggd från diverse skräpdelar. Det enda nyinköpta är den lilla röda knappen och möbeltassarna på fötterna, för att den ska stå stabilt.






Ett litet klaviatur, en kasettbandsloopmaskin och en melodika/speldosa.

Klaviaturet var tänkt att slå på spända trådar av något slag. Tänkte jag skulle bygga en liten låda som skulle fungera enligt en gitarrkropps princip (vilket syntes i ett tidigare inlägg), men det blev lite för omständigt. Fick idén att strängarna på en äggskärare är färdigspända och perfekt format. Det visade sig dock när jag skulle montera allt att de inte lät tillräckligt högt. Men samtidigt upptäckte jag att tangenterna lät tillräckligt i sig, och eftersom jag sågat dem i olika längd för att de skulle slå på olika strängar så fick de varsin ton i sig själv. Så nu fungerar de lite som en marimba.

Kasettbandsloopen är ganska simpel. Det är en freestyle med ett kasettband och bandet i kasetten har jag klippt till så att den bara är en kort loop på ett par sekunder, vilket gör att man inte behöver vända håll på bandet eftersom det bara går runt, runt. Och så låter det "snyggt" med en loop. Väldigt svårt att leta ut en perfekt loop bara, så jag bara klippte lite i bandet som satt i, och det blev en kort sekvens från Magnus Ugglas Dörrslusk. Freestylens ström är kopplad till den lilla röda knappen, som ger kontakt när den hålls nere. Hade från början tänk att koppla knappen till högtalaren snarare än till strömmen, eftersom man då skulle få en ögonblicklig på/av på ljudet. Startar/stoppar man strömtillförseln låter det lite segt när man startar, eftersom motorn måste "komma igång". Men i slutändan tyckte jag att det lät rätt gött, så det fick va så. Hade man kopplat till högtalaren hade jag vart tvungen att ha en knapp för strömmen också, och då hade den antagligen blivit lämnad på och då hade batterierna tagit slut ganska fort.

Melodikan/speldosan eller vad man kallar det var faktiskt enklare att göra än jag trodde. Metallflärparna är av lite olika bredhet och längd och är fästa vid träet vid olika punkter, så att de låter på olika sätt. Det finns väl en hel vetenskap bakom det där, för att ge dem olika toner och så, men jag förstod snabbt att jag inte skulle kunna tillämpa den vetenskapen så jag testade mig bara fram lite. Ville få dem att låta, snarare än att låta bra. Och det var ju ingen match. Sen satte jag spik i olika positioner på en pinne, som blev min vev som slår påmetallflärparna. Tjoff! Så var det gjort.

Gjorde samtidigt ett tryck av mina skisser och ritningar av mekaniken i lådan. Där kan man se att det inte ser riktigt ut som det var tänkt. En av skisserna där har ju dessutom skymtats här i bloggen tidigare.


Och sist men inte minst, videon på hur det hela funkar:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0