The end is the beginning!

Skolan är slut och livet efter den börjar.

Skolan avslutades med utställning, och på vernissagen tildelades jag ett stipendium på 10 000 kr! "Till en elev som med driv i sitt eget arbete och med dynamoeffekt i kollektivet, utvecklat och formulerat en alldeles egen bildvärld." Känns helt fantastiskt så klart. Med de pengarna har jag kunnat köpa mig en superdator så jag kan arbeta mer med film och animation. Sådana projekt som jag funderat på länge, men prioriterat bort under den sista tiden på skolan eftersom jag då velat få ut det mesta av min tid med skulans tryckpressar och material. Men nu är den tiden alltså över och jag kommer börja jobba mycket mer digitalt.

Men slutet innebar också början för grafikföreningen Tryck! Som haft sin första utställning och nu är uppe i 25 medlemmar. Efter sommaren kommer den erbjuda fler aktiviteter och bland annat praktiskt arbete. Det blir gött!

Men en retrospekt på de senaste veckorna kommer här då (det blir ett långt inlägg...):

Elevutställning på Göteborgs Konstskola
Detta var den huvudsakliga delen med mina grejer:

De två trycken till höger har ni ju sett innan, men inramningen är ny. Resten är nya grejer.


"I själva verket" blyerts och vattenfärg (ca 70x100 cm).

Jag har lyssnat väldigt mycket på Pet Shop Boys den senaste tiden och det slog mig för ett tag sen att de här bilderna jag gör med uppställda figurer kanske är undermedvetet inspirerade av omslaget till skivan Actually. Så jag gjorde en bild som var mer direkt inspirerad av omslaget, med en direktöversatt titel... Men sen var jag bara väldigt sugen på att göra något väldigt stort i blyerts också, så då blev det så här.


"Cats of Finland" screen, trä, akryl, ljud (ca 27x50 cm).

Den här har jag visat upp tidigare, fast som ett tryck. Men jag ville ha med en låda på utställningen och kände att detta trycket var perfekt att göra om till låda. När man trycker på knappen spelas musik, men jag har inte hunnit filma den än tyvärr.

Detta är faktiskt ett ganska gammalt projekt, men jag har inte riktigt orkat fota det hela förrän nu, så därför har det inte dykt upp på bloggen tidigare:

"Någon annanstans i Göteborg" torrnål och screen.

Ett projekt jag gjorde under temat "hemliga rummet". Det handlar om olika offentliga platser i Göteborg som jag förknippar med personliga minnen och som på så sätt har ett hemligt rum som bara jag kan se. Jag gillar dualiteten i det hela. Dels blandningen av torrnål: Torrnålen är baserad på linjer, gråtoner och lite luddiga kanter medan screenet är baserat på starka färger i stora fält med väldigt tydlig gränser. Och torrnålen har jag använt till illustrerande bilder och screenet till abstrakta. Och dessutom är det då även en text som samspelar med varje bild. De kom faktiskt in väldigt sent i arbetet (natten innan projektet skulle presenteras) eftersom jag ser mig själv som bildkonstnär och har lite svårt för att "blanda in" text i bilden. Från början hade jag tänkt att det bara skulle vara bilder och att idén med projektet skulle förbli lite luddigt för betraktaren. Men av någon anledning så bestämde jag mig ändå för att lägga till texterna - som jag ju ändå hade tänkt på under hela arbetet med bilderna - och då blev idén mycket tydligare för betraktaren. Och det verkar som många uppskattat texterna, så det var ju bra.





















Det var det, det. Jag hade lite fler grejer med på utställningen också, men det kommer i ett annat inlägg. Det blev lite mycket här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0