Ingrediens

Tillsammans med de andra tvåorna i klassen har jag samlat ihop till en portfölj. Vi gjorde varsin bild och den enda gemensamma riktlinjen var väl formatet, 30x30 cm. Det här är min bild:


Torrnål och screentryck, 5 färger, 30x30 cm (15 ex)

Det är nog faktiskt ett av de tryck jag slitit mest med för att få just som jag vill, och ett av få färdiga tryck som jag inte är särskilt nöjd med. Är jag inte nöjd brukar jag annars lägga ner arbetet eller göra om så det blir något annat. Men nu hade jag för mycket annat att göra samtidigt, och vi hade ganska kort deadline så jag körde på helt enkelt.

Problem nummer ett:

Efter att ha tryckt fem blad började jag färga in plåten (som är av tunn plast) igen. KRACK! Så sprack den. Suck. Då svor jag ganska mycket i verkstaden. Så funderade jag på om jag skulle göra om, men kom snabbt fram till att jag antagligen skulle knäcka plåten igen, eftersom den är så ömtålig där i det smala halspartiet. Så jag testade en annan typ av plast, som var mer hållbar, men den var inte helt blank så jag kunde inte torka ur färgen så hela trycket blev helt grått. Suck igen. Kopparplåt är ju egentligen standard när det gäller torrnål, men eftersom jag ville att kattbjörnen skulle tryckas ner i en relief i papperet behöver plåten alltså vara formskuren, vilket jag antog helt enkelt inte skulle gå att göra i koppar.

Kompromissen:

Eller snarare nederlaget. Jag fick ge upp reliefen och rista kattbjörnen i en plåt som var större än papperet. Förutom att det tog ifrån mig reliefen jag ville ha, men även ett minuspoäng i att när det blev tryck på hela papperet så plattades papperet ut och belv slätt och fult. Grängen försvann. Och det visade också att papperet vi enats om att använda inte är optimalt för djuptryck, framför allt när man blöter papperet, eftersom det när det torkar blir helt vågigt. Fastän jag lagt det i press i flera omgångar. Hu.

Nåväl:

Screen och mycket färg måste man ju ha i ett tryck för att det ska bli fint. Men där är jag missnöjd med att jag inte gjorde den tredje gula nyansen tillräckligt mörk för att man ska se tydlig skillnad mot den andra. Men när jag la till de svarta linjerna så ser man ändå lite mer skillnad, så helt illa blev det väl inte.

På vår utställning hängde vi upp alla trycken tillsammans:

Och helheten är ju underbar! (I mitten hänger mappen som trycken förvaras i.) Förvånansvärt sammanhållen med tanke på att vi inte haft något gemensamt tema (titeln "Punkgryta" anspelar på att innehållet kan vara lite vad fan som helst...) och inte direkt samtalat om de enskilda bilderna under arbetets gång. Alla bilder innehåller någon sorts figur som förhåller sig till en form av något slag, och många innehåller block av färg, och vi har alla valt snarlika nyanser. Intressant!

Sen har jag ju de fem ex av relief-kattbjörnen jag hann trycka innan plåten sprack:

Torrnål, 1 färg, 30x30 cm (5 ex)

Dem tryckte jag inte screen på för jag tyckte de blev ganska fina i sin enkelhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0