Foto+

Nu har jag framkallat massor med film. Två rullar från min trogna Holga, och två rullar från min nya favorit, Konica C35-EF3, som jag hittade i en kappsäck jag fick fylld med min morfars gamla kameror.

Holga:










C35-EF3:














Den sista rullen film, den svartvita, var ett experiment. Jag kan inte framkalla färgfilm hemma (färgfilmsvätskor är svindyrt...) så jag köpte mig en billig svartvit rulle för att testa min nya C35. Jag upptäckte sedan att det var fel typ av film. Film som ska framkallas med C41, men jag har bara D76-vätskor. Jag googlade för att se om det går att framkalla ändå, men hittade ingen info. Jag frågade fotonördarna på fotosidan.se, men de visste inte heller. Men min googling visade att man faktiskt kan framkalla C41-färgfilm i min svartvita D76-vätska (om än utan perfekt resultat (och det blir så klart svartvitt)), så då tänkte jag att det ju ändå måste funka med svartvit film också så jag gjorde ett test helt enkelt. Höftade lite med framkallningstiderna och hoppades på det bästa. Och fastän jag fumlade ganska mycket i mörkrummet (en ljusstrimma lyste in under dörren) och med vätskorna (råkade ta fel flaska och hällde på fix före stopp, upptäckte det och hällde tillbaks och bytte, men öppnade locket på filmburken samtidigt så ljus kom in) så blev negativet ändå helt lysande! Så nu ska jag testa att göra samma sak och framkalla en färgrulle i svartvittvätskor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0