Katt on the town

Detta är frukten av skissen i mitt förrförra inlägg. Kattaffischer!

Idén är ganska gammal. De här reklampelarna är ju ständigt fyllda av reklam, som hela tiden byts ut. Varför inte sätta konst där istället? Så det är en tanke jag har haft ganska länge, och från början såg den annorlunda ut. (Det kanske kommer en fortsättning så småningom..?) Men nu när det börjar dra ihop sig för val så ville jag göra någonting angående det. Och kom att tänka på min gamla kattaffisch jag gjort. Så jag skissade upp en ny liknande katt, som dock är mindre övertygad än den förra.

Tanken är att den ska vara dubbeltydig. "Fingers crossed" betyder är ju utomlands lite som att hålla tummarna och hoppas på det bästa, medan det här i Sverige snarare betyder att personen med de korsade fingrarna ljuger. Fingrarna göms då bakom ryggen, men den här katten visar stolt att den ljuger. Eller "håller tummarna". Bestäm själv.

Att det vid en snabb första anblick ser ut som han pekar finger var inte medvetet utan bara ett turligt missöde, som ger en till tolkningsmöjlighet.



Jag ville sätta upp dem mitt i stan där folk irrar omkring och ser dem, dagen innan valet, lite för att påminna och peppa inför morgondagens val. Kom igen nu! Det kan gå!

Och en annan av poängerna med projektet, den ursprungliga idén innan valet kom in i bilden, var affichernas förgänglighet. De har kort livstid eftersom det hela tiden affisheras om nya evenemang. Redan efter två timmar hade två av affischerna täckts över. Och en rivits ner. (Jag återkommer med utveckling om det imorgon.) Och det är något fint i det. Det är en väldigt enkel bild och den är relativt enkelt framställd, men jag har ändå lagt ner arbete i det. Sedan släpps katterna lös i staden och får klara sig på egen hand på stadens villkor.

Lite bilder från arbetets gång:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0