Kunglig rumba

Jag visade ju upp min hemmagjorda actionfigur för några dagar sedan, och nämnde att jag hade ett stop motionprojekt på gång. Nu är det färdigt!



Det är alltså en musikvideo till en låt av Royal Rumble, min vän Eriks band. Jag var på deras premiärspelning som var under tiden då jag höll på att bygga min actionfigur och funderade på vad jag skulle göra med den. Av någon anledning tyckte jag att dessa två världar skulle mötas. Stopmotionkostymkatten och veganhardcore. Och så blev det!

Bakom kulisserna:

Som synes så hänger katten (jag behöver komma på ett namn till honom...) i en "vajer" (ståltråd) här. Det är när jag spelar in danssekvenserna, när han hoppar och skuttar rätt mycket. Ståltråden var jag sedan tvungen att retuschera bort i varje bild (ca 150 st...) för hand. Såhär:


Jag använde klonverktyget och klonade precis bredvid vajern så gick det ganska snabbt att plocka bort den. Åtminstone där den inte ligger i en linje, som här precis ovanför huvudet där vajern ligger precis mellan tavelramen och motivet. Där finns inget jag kan klona ifrån så där fick jag freestylea lite. Men om man inte vet om det så tror jag inte man märker av det i filmen. (Det fladdrar lite ovanför hans huvud ibland.) Det kan vara en idé för framtiden att tänka på att inte ha tavlor eller annat jox bakom en stuntvajer...

Men jag är ganska nöjd med slutresultatet ändå. Eller, jag är väl väldigt nöjd med resultatet, men det är ganska snabbt gjort och jag har upptäckt saker att tänka på till nästa gång. Dels att montera fast möblerna och väggarna ordentligt, för dem är det lätt att råka stöta till och det syns tydligt i filmen när de rubbats litegrann. Men viktigast av allt är nog att fixa ögonen så att katten blinkar lite då och då. Annars ser han livlös ut. Det var mest lathet som gjorde att han inte blinkar oftare (han blinkar faktiskt en gång i början...). I framtiden ska jag försöka vara bättre med ljussättningen också.

Men, men. Vidare till nästa projekt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0