Left foot, right foot, left foot, right foot...

Jag har dragit igång ett projekt som går ut på att jag ska göra ett torrnålstryck om dagen. Hittills har jag gjort 10 stycken, men det kommer bli någonstans strax över 100 stycken när projektet är färdigt. Inspirationen kommer från Tal R, vars utställning på Louisianna jag såg för några år sen, där han bland annat hade fyllt ett rum med torrnålstryck från golv till tak. Kvantitet över kvalitet blir på något sätt rätt gött. Helheten blir enorm och man kan (förhoppningsvis) hitta en eller ett par beståndsdelar man tycker om.





I vanliga fall gör man torrnål på kopparplåt, men kopparplåt är svindyrt. Världens bästa Jim Berggren fixade då fram en tjock plast man kan rista i enligt samma princip. Det blir inte helt samma uttryck, men nästan. Och det är gött. Men plast är inte riktigt lika bastant som koppar, så jag råkade knäcka en av mina plåtar - i tre delar! - när jag färgade in den. (Man kan se det i trycket föreställande en grinig japansk skolflicka.) Så här ser plåtarna ut, infärgade:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0