Korven, katten, kiosken!



Det här är en liten "skulptur" jag gjorde för ganska längesen nu faktiskt. När jag gick första året på Göteborgs Konstskola. Och det var mer en skiss inför ett större projekt. För att testa om principen funkade gjorde jag den här lilla korvkiosken lite snabbt. Och det funkade väl, så eftersom den inte var menad som ett "verk" eller så så placerade jag den på ett hemligt ställe i skolan där den syntes om du var uppmärksam. Jag har gjort flera sådana lite halvgömda konstverk, men tyvärr har jag nog inga foton. Men hur det än var så en dag var det en lärare från en annan avdelning som fick syn på den och blev så förtjust att hon ville köpa den. Det kändes lite knasigt, dels eftersom jag knappt sålt något innan, och dels för att detta bara var en liten skitsak jag knåpat ihop på en kvart. Jag tyckte inte att någon skulle behöva betala pengar för den.

Men istället för att bara ge den till henne så gjorde jag det inte, utan lät den vara till för "allmänheten". Och nu ångrar jag mig lite. Tycker gott hon kunde fått den eftersom den uppenbarligen gjorde henne glad. Men jag lämnade den kvar där när jag slutade skolan två år senare och hoppas att den fortfarande står kvar. Det vore nästan lika fint det. Kanske kan läraren passa på att smyga förbi och stjäla den nu annars.

Och för att ge ytterligare lite text till denna skapelse: Kiosken är inspirerad av en liten kiosk som fanns ett par somrar när jag var liten, i lilla byn Vegby, grannbyn till där jag växte upp. Den var verkligen så liten, alltså i förhållande till katten/personen som stod i den så de kan ju inte ha fått plats med särskilt mycket varor i den. Och den var placerad lite off - den var uppenbarligen lätt att flytta på - där jag tror inte särskilt många stannade. Jag hade alltid känslan av att den när som helst skulle tippa över av vinden, eftersom den var så liten, och så vips en dag hade den bara försvunnit. Som saker gör när vi växer upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0