DIY screenram!

Den senaste tiden har jag varit mer inspirerad än vanligt och därför hängt mer på skolan och mindre på internet, vilket betyder färre uppdateringar i bloggen. Men nu släpper proppen igen.

Jag har byggt mig en egen screenram!

Det hela började med att en kompis kom förbi skolan och visade en stor tavla han höll på med. Samtdigt höll två klasskompisar på att trycka skitstora acetontryck. Jag blev sugen på att göra något stort jag med. Något med stora färgfält. Men så stora ramar som jag vill ha tryck har jag inte, och om man trycker flera gånger "jämte varann" så kommer det bli skarvar. Men att köpa en så stor ram jag behöver - nånstans runt 1x1 m - kostar åtminstone tusenlappen, och det är inte pengar jag har. Så jag bestämde mig för att bygga en egen ram. Och det blev mycket bättre än jag vågade hoppas på!


Jag började med att såga till hörnen så att man kan passa in dem i varann. Hade så klart varit bättre att göra i maskin, men det funkar så här också.


Limmade och skruvade ihop hörnen. Jag var lite orolig över att min skruv var lite väl kort, men det verkar inte va nåt problem.


Upprepa på varje hörn tills ramen är komplett! Här lackade jag ramen också, så den ska tåla att jag tvättar den när jag tryckt. Bäst hade det väl varit om jag lackade de fyra bitarna var för sig, innan jag skruvade ihop allt. Men äsch, det funkar ändå.


Sen var det dags att spänna på screenduken, och det är väl det svårare arbetet.


Jag limmade en sida med trälim och smetade ut det så det blev jämnt och fint. I efterhand har det visat sig att det hade varit bättre att välja något lim som var mer vattentåligt. För nu när jag tvättar ramen börjar trälimmet luckras upp lite. Men jag vet riktigt inte hur illa det är, om det betyder att det kommer släppa i längden, men nästa gång bör annat lim användas i alla fall.


Och sist häftade jag med en jävla massa häftklämmor. Men det är en avvägning man får göra. Ju fler häftklämmor man slår i, desto fler hål i duken - vilket kanske kan betyda att den rivs upp. Men ju färre häftklämmor man har, desto större tryck är det på varje klämma - vilket kan betyda att duken rivs upp vid en klämma. Hur som helst, jag fäste duken i en längd åt gången. Första är inte jättenoga hur man gör, bara man ser till att den är spänd längsmed hela träet. Sen fäste jag duken i motsatta pinnen, och då gäller det att man spänner den så hårt man bara kan. Så det blev mycket dra, häfta, dra, häfta, dra, häfta, osv... Ibland gick klammern rakt igenom duken för att det helt enkelt var för hårt spänt så duken revs loss från klammern, men ser man bara till så det är spänt och man inte släpper taget så ska det nog inte vara några problem. Det är rekommenderat att man har en duk som är lite större än ramen också, så man hela tiden har en bit duk att dra i. Det hade tyvärr inte jag, men jag tycker det blev riktigt bra ändå. Den är inte lika välspänd som en köpt ram, men den är tillräckligt bra spänd för att kunna användas som jag vill. Jag är supernöjd!

Sen är det bara att börja använda den!


Trä, 4x1 meter: 50 kr
Hörnjärn: 80 kr
screenduk, ca 1x1 m: 50 kr
lite skruv och lim: struntsumma
= 1x1 meter hemmabyggd screenram: 180 kr. Helt okej.

Nu behöver jag bara bygga en rakel som är lika bred som ramen också...

Kommentarer
Postat av: Saj

Vars köpte du screenduken?

2010-05-30 @ 23:45:26
URL: http://sandraraninen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0